Tuesday, October 19, 2021

Bagaimana Menyiapkan 🇮🇩 Ayam Masak Bali yang Bisa Manjain Lidah

Mesti Cuba!

🇮🇩 Ayam Masak Bali. Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama. Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Masukkan juga ayam ke dalam tumisan.

🇮🇩 Ayam Masak Bali Yea tak yea juga kan, dah lama sebenarnya ia viral di FB, dan ramai yang mencuba. Lauk ini adalah masak kicap versi berempah. Pada Kjee, ia lebih sedap daripada masak kicap kita yang biasa.

Anda sedang mencari inspirasi resep 🇮🇩 ayam masak bali yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal 🇮🇩 ayam masak bali yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama. Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Masukkan juga ayam ke dalam tumisan.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari 🇮🇩 ayam masak bali, mulai dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika hendak menyiapkan 🇮🇩 ayam masak bali yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian istimewa.

Berikut ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah 🇮🇩 ayam masak bali yang siap dikreasikan. Anda bisa menyiapkan 🇮🇩 Ayam Masak Bali memakai 14 bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan 🇮🇩 Ayam Masak Bali:

  1. Siapkan 1 ekor ayam (potong 16 @ ikut suka).
  2. Gunakan Garam.
  3. Gunakan Kunyit.
  4. Siapkan Bahan Kisar.
  5. Gunakan 25 tangkai cili kering.
  6. Ambil 2 labu bawang besar.
  7. Siapkan 4 ulas Bawang putih.
  8. Gunakan Bahan Tumis.
  9. Siapkan 4 batang Serai.
  10. Gunakan 3 tangkai daun kari.
  11. Sediakan Sedikit minyak.
  12. Gunakan Bahan Lain.
  13. Gunakan 1 sudu teh kicap manis.
  14. Sediakan 1 biji bawang besar – potong bulat.

Ayam harus diperap dengan rempah ratus barulah masak. Jadi Kak Bell kongsikan Resepi Ayam Masak Bali yang mudah dengan gambar lebih 'fresh'lah kononnya. Nak tarik minat orang lain mencuba, mestilah tunjukkan hasil yang cantik dan menarik. Nanti kena cerca pula jikalau tak sedap atau tak menjadi.

Cara menyiapkan 🇮🇩 Ayam Masak Bali:

  1. Bubuh garam kunyit ayam. Goreng hampir @ sampai masak..
  2. Tinggalkan sikit lebihan minyak goreng ayam tadi dalam kuali. Tumis serai dan daun kari sampai naik bau..
  3. Kemudian masukkan bahan kisar. Masak sampai pecah minyak. Tambahkan kicap dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya..
  4. Seterusnya masukkan ayam yang digoreng tadi serta hirisan bawang besar. Gaul sebati. Boleh la padamkan api. Doneee…
  5. Lauk ni saya hidang dengan Arroz De Cenoura dan Salatah. (lihat resipi).
  6. Salatah.
  7. Tambahkan sedikit air kalau nak ada kuah sebab resepi ni dia agak kering sikit..

InsyaAllah resepi Kak Bell ni mudah dan pasti jadi punya. Tapi hari ni nak masak ayam masak bali, tak taulah kat Bali ada ke tak resipi macam ni. Ada disebut menu Ayam Bumbu Bali dalam drama tu. Kikiki.🤭😂 dengan laju hakak goggle dan terjumpa. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat 🇮🇩 ayam masak bali yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

Resepi Lain

error: Content is protected !!