Cara Gampang Menyiapkan Ayam masak merah simple yang Sempurna

by rk_admin

Ayam masak merah simple. I adore the slight hint of spiciness in the dish. Normally, the chicken meat is mixed with plain flour before they are fried. In this recipe, turmeric is added to the flour to enhance the flavour of the fried chicken meat.

Ayam masak merah simple It is distinctively different, be it in the texture of the chicken or the tantalizing flavours in the sauce. The chicken pieces are rubbed in with turmeric and salt and are deep fried till golden in colour. Ini resepi ayam masak merah simple yang tidak boleh dipandang enteng.

Lagi mencari inspirasi resep ayam masak merah simple yang unik? Cara membuatnya memang susah-susah gampang. Kalau keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak merah simple yang enak seharusnya punya aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

I adore the slight hint of spiciness in the dish. Normally, the chicken meat is mixed with plain flour before they are fried. In this recipe, turmeric is added to the flour to enhance the flavour of the fried chicken meat.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam masak merah simple, pertama dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar hingga cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan ayam masak merah simple enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi suguhan istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan ayam masak merah simple sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa menyiapkan Ayam masak merah simple memakai 15 jenis bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Ayam masak merah simple:

  1. Ambil Ayam.
  2. Siapkan 1/2 biji bawang holland*.
  3. Ambil 1 biji bawang merah kecil*.
  4. Sediakan 2 inci halia*.
  5. Ambil 5 tangkai cili kering kerinting (optional)*.
  6. Siapkan 3 sb cili boh**.
  7. Ambil 2 sb cili sos**.
  8. Ambil 1 sb sos tomato**.
  9. Gunakan 2 sb sos tiram**.
  10. Ambil 1 keping asam gelugor.
  11. Gunakan 1 1/2 cawan air.
  12. Siapkan Garam.
  13. Sediakan Gula.
  14. Gunakan Serbuk kunyit.
  15. Sediakan Minyak.

Walaupun simple bersahaja, rasanya marvellous tak kira masa. Terdapat pelbagai resepi ayam masak merah, ada yang ala-ala kenduri, ada yang manis dan ada juga yang pedas melahar. Resepi Ayam Masak Merah Yang Simple, Sedap Gila Dan Mudah. Ni lah resepi yang Dya rasa paling cincai tapi sedap.

Cara menyiapkan Ayam masak merah simple:

  1. Gaul ayam dengan serbuk kunyit dan garam. Kemudian goreng separuh masak dan ketepikan..
  2. Blend bahan yang bertanda (*) dengan 1 1/2 cawan air dan tumis sehingga mendidih dan naik bau..
  3. Kemudian masukkan semua bahan yang bertanda (**) dan tumis sehingga sedikit garing dan perasakan dengan garam dan gula. p/s : cili kering tu kalau tak nak letak pon ok. Saya letak sebab nak rasa pedas pedas sikit je 😊.
  4. Akhir sekali masukkan asam gelugor dan ayam yang telah digoreng tadi. Masak dan gaul lebih kurang 5 minit supaya ayam terserap dengan kuah. Shiappp πŸ₯°.

Bahan yang Dya guna pun ambik apa ada je kat rumah ni. Kalaulah kat kampung sekarang, takyah susah-susah nak cari bahan masak. Sebab keliling rumah ada pokok serai, daun limau, macam-macam lagi. Chef Wan's Ayam Masak Merah (Spicy Red Chicken) Ingredients. Selain menyediakan ayam masak merah, saya juga sediakan udang masak lemak cili padi dengan kacang buncis dan telur dadar.

Terima kasih telah menggunakan resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Ayam masak merah simple yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide bagi Anda yang berkeinginan untuk berjualan makanan. Selamat mencoba!

You may also like