Resep Ayam Masak Lemak Cili Api, Menggugah Selera

by rk_admin

Ayam Masak Lemak Cili Api. Ayam Masak Lemak Cili Api Yang Sangat Sedap dan Wajib Cuba. Semasa bersembang dengan Syed rakan sekerja di pejabat, dia bercerita yang semasa dulu dulu, dia suka menemani Bondanya memasak di dapur sambil beliau menghisap rokok. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap.

Ayam Masak Lemak Cili Api Masukkan ayam dalam kuali panas (tak perlu minyak). Tujuannya nak bagi air ayam tu keluar agar nanti kuah lemak tak rasa hanyir ayam tu. Masukkan sekali cili api dan kunyit hidup yang telah ditumbuk ke dalam kuali dan digaul bersama ayam.

Anda sedang mencari ide resep ayam masak lemak cili api yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak lemak cili api yang enak seharusnya memiliki aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam masak lemak cili api, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika hendak menyiapkan ayam masak lemak cili api yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian istimewa.

Ayam Masak Lemak Cili Api Yang Sangat Sedap dan Wajib Cuba. Semasa bersembang dengan Syed rakan sekerja di pejabat, dia bercerita yang semasa dulu dulu, dia suka menemani Bondanya memasak di dapur sambil beliau menghisap rokok. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Sedap.

Nah, kali ini kita coba, yuk, buat ayam masak lemak cili api sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda dapat membuat Ayam Masak Lemak Cili Api menggunakan 7 bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini cara dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam pembuatan Ayam Masak Lemak Cili Api:

  1. Sediakan 1 ekor ayam (potong [email protected]).
  2. Sediakan 2 batang serai diketuk.
  3. Ambil 5-6 biji cili api (bergantung tahap kepedasan masing-masing).
  4. Gunakan Secubit garam kasar.
  5. Gunakan Kunyit hidup sebesar ibu jari.
  6. Sediakan 1 kotak kecil santan.
  7. Sediakan 1 keping asam gelugor.

Tips: Ayam masak lemak cili api sedap di makan ketika tidak terlalu panas dan tidak terlalu sejuk kerana rasa pedasnya sangat terasa ketika suhu suam-suam sahaja. Resepi ayam masak lemak cili api. Penyediaan resepi ayam masak lemak cili api ni mudah je. Resepi Original Negeri Sembilan – YouTube.

Langkah-langkah membuat Ayam Masak Lemak Cili Api:

  1. Tumbuk cili api, kunyit hidup, dan garam kasar… Ayam Masak Lemak Cili Api
    Ayam Masak Lemak Cili Api
  2. Letakkan sedikit minyak, Tumiskan bahan tumbuk dan serai yang telah di kisar.. Kemudian masukkan ayam.. Dan gaul sebati…
  3. Tutup sekejap dengan api sederhana.. Biarkan ayam masak.. Dan air ayam turun.. Bila air ayam dah turun.. Biarkan sedikit lagi.. Tujuannya nak "matikan air ayam" supaya tak terasa hanyir.. Dan kuah pun tahan payah nak basi.. Bila air ayam nampak macam sedikit surut.. Baru boleh masukkan santan.. Kemudian msukkan sedikit air…
  4. Kacau dan biarkan ianya menggelegak.. Kemudian msukkan asam keping.. Kacau kejap.. Biarkan lagi sampai santan msak.. Kena Kacau2 juga ye.. Lps tu baru boleh tutup api.. SiappppπŸ‘πŸ‘.

Ayam masak lemak cili api ni sesuai benar dengan mereka yang suka masakan pedas. Memasak gulai lemak cili api ni tidak susah dan bahan-bahannya mudah didapati di dapur. Masak lemak ni tidak perlu menumis, sama macam gulai darat Kelantan. Berikut kami kongsikan resipi ayam masak lemak cili api. Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Selalu mama panggil masakan ni masak lemak cili padi, tapi kalau panggil cili api pun sama aje maknanya, so kalau tersilap sebut korang paham-paham ajelah ya!

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat ayam masak lemak cili api yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

You may also like