Resep Ayam Masak Briyani, Enak

by rk_admin

Ayam Masak Briyani. Ringkas dan tidak lah yang meriah sangat. Ayam Masak Briyani / Briyani Chicken. Ayam dibersihkan dan digaul bersama kunyit dan garam.

Ayam Masak Briyani Masukkan tomato puree, tomato sos, kismis, bawang goreng dan buah tomato. Ayam Masak Beriani atau dalam bahasa inggeris di panggil dengan nama Chicken Briyani. Masukkan ayam, kacau dan masukkan yogurt.

Sedang mencari inspirasi resep ayam masak briyani yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak briyani yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang dapat memancing selera kita.

Ringkas dan tidak lah yang meriah sangat. Ayam Masak Briyani / Briyani Chicken. Ayam dibersihkan dan digaul bersama kunyit dan garam.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak briyani, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing jika mau menyiapkan ayam masak briyani yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian istimewa.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan ayam masak briyani sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Ayam Masak Briyani memakai 22 bahan dan 5 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk menyiapkan Ayam Masak Briyani:

  1. Gunakan 1 ekor ayam (1kg ++).
  2. Sediakan Serbuk kunyit.
  3. Gunakan Serbuk pati ayam.
  4. Gunakan Garam.
  5. Siapkan Bahan Kisar.
  6. Sediakan 1 biji bawang holand.
  7. Sediakan 3 biji bawang merah (size sederhana).
  8. Sediakan 3 ulas bawang putih.
  9. Siapkan 1 Inci setengah halia.
  10. Gunakan Bahan Kuah.
  11. Siapkan 1/3 cup susu cair.
  12. Ambil 2 tangkai daun ketumbar dihiris.
  13. Siapkan 2-3 sudu besar cili kisar.
  14. Gunakan 2 sudu besar sos cili.
  15. Ambil 2 sudu besar sos tomato.
  16. Ambil 2 sudu besar puri tomato.
  17. Ambil 3 sudu besar rempah briyani.
  18. Sediakan 1 kiub ayam.
  19. Siapkan 1 genggam kismis(optional).
  20. Siapkan 2 sudu besar bawang goreng.
  21. Gunakan Sedikit garam dan air secukupnya.
  22. Gunakan Nisang/gula melaka.

Masukkan cili padi yang telah dibelah dan perisakan. Inilah rupa briyani ayam yang dah masak. Bosan kan masak masakan sama je maka hari ni try la masak ikut resepi oleh Chef Selebriti, Chef Hussin Khan. Katanya kalau ikut resepi dia ni lamgkah demi langkah pasti jadi.

Cara menyiapkan Ayam Masak Briyani:

  1. Ayam di perap dengan kunyit, garam, dan serbuk pati ayam selama setengah jam.. Kemudian boleh di goreng. Ketepikan dulu…
  2. Tumiskan bahan kisar.. Sampai naik bau.. Kemudian. Masukkan cili kisar.. Tumis sampai cili masak.. Dan pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan sos tomato, sos cili, tomato puri, rempah briyani, kiub ayam.. Kacau sebati.. Letakkan sedikit air supaya tidak terlalu kering.
  4. Letakkan nisang/gula melaka Kacau.. Kemudian letakkan susu cair.. Kacau agak sampai mendidih.. Kemudian boleh letakkan ayam.. Kacau lagi…
  5. Tambahkan sedikit lagi air.. Supaya nampak ianya sedikit berkuah.. Perasakan.. Garam.. Tabur bawang goreng, kemudian daun ketumbar.. Ok siap…

Disebabkan Bae dah beli buku resepi ni, ikut suka dia jugak request macam macam. Nasi Briyani Ayam style Pakistan yang sungguh lembut, fluffy dan cukup lengkap rasanya. Cara masaknya agak berbeza iaitu beras perlu direbus dan dibuang kanji dahulu…sbb tu lah nasi jadi lembut sgt dan mudah nak masak sbb kita tak perlua agak sukatan air. Kemudian dilapis dengan lauk yg kita masak. Balas Padam Nasi briyani merupakan sajian khas Timur Tengah yang populer dan digemari banyak orang.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di halaman ini. Harapan kami, olahan Ayam Masak Briyani yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berbisnis kuliner. Selamat mencoba!

You may also like