Tuesday, October 19, 2021

Resep Ayam Masak Kurma Baba's Anti Gagal

Mesti Cuba!

Ayam Masak Kurma Baba's. Gaul ayam dengan garam dan kunyit, goreng. Masak kurma antara kegemaran Bak, dia suka samada kurma daging atau ayam, janji jangan pedas. Kurma selalunya berkuah agak cerah, namun ada juga yang gelap.

Ayam Masak Kurma Baba's Sesungguhnya harga syurga sangat murah di bulan Ramadhan. Resipi Ayam Masak Kurma, hidangan yang tak asing lagi setiap di kenduri kendara. Hindangan mudah dan sedap, pastikan anda menggunakan santan dan ayam yang segar bagi mendapatkan rasa yang terbaik.

Sedang mencari ide resep ayam masak kurma baba's yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak kurma baba's yang enak seharusnya mempunyai aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak kurma baba's, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara membuat dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau hendak menyiapkan ayam masak kurma baba's yang enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian spesial.

Gaul ayam dengan garam dan kunyit, goreng. Masak kurma antara kegemaran Bak, dia suka samada kurma daging atau ayam, janji jangan pedas. Kurma selalunya berkuah agak cerah, namun ada juga yang gelap.

Nah, kali ini kita coba, yuk, variasikan ayam masak kurma baba's sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Ayam Masak Kurma Baba's memakai 8 jenis bahan dan 7 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan untuk menyiapkan Ayam Masak Kurma Baba's:

  1. Sediakan 1 ekor ayam (potong 12 atau potong 14).
  2. Sediakan 1 biji bawang besar, 3 ulas bawang putih, 1 inci halia.
  3. Sediakan 4 sudu rempah kurma mix baba's (25gram).
  4. Siapkan 4 skawan (btg kayu manis, 3pelaga,3kulit kayu manis,3 cengkih).
  5. Ambil 1 cawan santan kotak.
  6. Gunakan 1 cawan air.
  7. Ambil Kentang potong 4 (terpulang nk Byk mna) *sy guna sebiji je🤪.
  8. Sediakan Untk hiasan, 1bwg holand, tomato belah4, 2,3tangkai cili besar.

Kacau dan masak hingga kentang, lobak merah dan ayam empuk. Masukkan asam gelugor, kerisik, pati santan, cili merah, cili hijau dan kacau rata. Tambah gula melaka dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.

Langkah-langkah menyiapkan Ayam Masak Kurma Baba's:

  1. Ayam basuh bersih dan tos kan air… Ayam Masak Kurma Baba's
  2. Mayang halus bawang merah, bawang putih, halia, tumis sekali 4 sekawan.
  3. Bila bawang dh layu, masukkan pula rempah kurma atau satu pek kecil baba's (25gram)tambahkan sedikit air.. kacau smp rempah masak…
  4. Bila rempah dah masak.. Masukkan ayam dan gaul sebati. Kemudian tutup sekejap smp mendidih…
  5. Apabila ayam dah separuh masak, masukkan kentang. Dan tutup sehingga kentang empuk.
  6. Apabila sudah empuk, masukkan santan dan air.. Kemudian perasakan 1sudu kecil garam halus.
  7. Apabila dah masak, taburkan hiasan, (bwg, tomato dan cili besar) siappp.

Che Nom nak kongsikan resepi Ayam Masak Kurma. Sama seperti kari, hidangan ni sangat terkenal di kalangan masyarakat Melayu, juga dipercayai hasil dari pengaruh masakan India Cuma cara orang Melayu masak lain sikit lah. Ianya sangat berempah, tetapi warnanya agak pudar kerana tidak mempunyai serbuk cili di dalam campuran rempahnya. Che Nom akan tunjukkan cara-cara yang terperinci untuk. Kacau dan biar mendidih, masak hingga ayam empuk, tambah air panas jika kuah kering tapi ayam masih keras.

Terima kasih telah membaca resep yang tim kami tampilkan di halaman ini. Besar harapan kami, olahan Ayam Masak Kurma Baba's yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang sedap untuk keluarga/teman ataupun menjadi inspirasi untuk berjualan makanan. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Resepi Lain

error: Content is protected !!