Cara Gampang Menyiapkan Ayam masak Bali Anti Gagal

by rk_admin

Ayam masak Bali. Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama. Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Lauk ini adalah masak kicap versi berempah.

Ayam masak Bali Dya pertama kali cuba masak resepi ni sebenarnya. Mulanya Dya ingat resepi ni rasa macam ayam masak merah. Ayam masak bali ni rasa serai, kari, belacan, manis cukup rasa.

Lagi mencari ide resep ayam masak bali yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan bahkan tidak sedap. Padahal ayam masak bali yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Bahan pun mudah sahaja dan masa penyediaan pun tidak terlalu lama. Kelainan masakan ni terletak kepada bahan utama iaitu jumlah serai yang banyak dan juga daun kari yang dimasukkan semasa menumis. Lauk ini adalah masak kicap versi berempah.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam masak bali, mulai dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing kalau mau menyiapkan ayam masak bali enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu menjadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan ayam masak bali sendiri di rumah. Tetap dengan bahan sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa membuat Ayam masak Bali memakai 10 jenis bahan dan 3 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam menyiapkan Ayam masak Bali:

  1. Sediakan 10 ketul ayam.
  2. Sediakan 3 ulas bawang putih.
  3. Sediakan 4 ulas bawang merah.
  4. Ambil 2 batang serai.
  5. Siapkan 3 tangkai daun kari.
  6. Siapkan 2 sudu besar cili kisar.
  7. Gunakan 4 sudu besar kicap manis.
  8. Ambil 1 inci gula kerek/1 sudu gula merah.
  9. Ambil Minyak untuk menumis.
  10. Sediakan 1/2 sudu kecil garam.

Rasa berbeza daripada biasa dan sedap! Dya lagi suka ratah macamtu je. Kalau makan dengan nasi nanti cepat kenyang. Namun ayam masak bali menggunakan lebih banyak serai dan daun kari, yang membuat rasanya jadi berbeza.

Langkah-langkah menyiapkan Ayam masak Bali:

  1. Ayam dicuci bersih.gaul garam kunyit dan gorwng sehingga masak..
  2. Tumis serai yang diketuk bersama daun kari sehingga layu,kemudian masukan cili kisar.masukan juga bawang putih dan merah yg siap dikisar.tumis hingga pecah minyak..
  3. Kemudian masukan ayam yang siap digoreng tadi.masukan juga gula kerek dan kicap.kacau bagi sebati.jika agak pekat boleh masukan sesikit air.biarkan mendidih.perasakan garam.siap..

Resepi ini sangat sesuai untuk anda yang bosan dengan menu ayam yang itu-itu sahaja. Selain biasa dihidangkan pada acara-acara kenduri, ayam masak bali boleh dimakan bersama keluarga dihidangkan bersama nasi putih ataupun lemang. Gaulkan ayam bersama serbuk kunyit dan garam. Goreng di dalam minyak panas sehingga separuh masak. Tapi hari ni nak masak ayam masak bali, tak taulah kat Bali ada ke tak resipi macam ni.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara menyiapkan ayam masak bali yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

You may also like