Tuesday, October 19, 2021

Bagaimana Membuat Ayam masak sambal belimbing buluh + serai, Sempurna

Mesti Cuba!

Ayam masak sambal belimbing buluh + serai. Masak hingga belimbing lembut & kuah menjadi pekat. Kena masak agak lama supaya masam dari belimbing keluar dan sebati dengan kuah. Setelah semua empuk dan masak.perlahankan api & biar hingga kuah pekat.

Ayam masak sambal belimbing buluh + serai Hairul.com: Terima kasih kepada Cik Azriey Amrie kerana sudi berkongsi. Sesetengah orang suka buat sambal belimbing buluh mentah, sambal hitam, jeruk belimbing. So far saya hanya makan belimbing buluh bila buat sambal atau campur dalam masakan je.

Lagi mencari inspirasi resep ayam masak sambal belimbing buluh + serai yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ayam masak sambal belimbing buluh + serai yang enak seharusnya memiliki aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Masak hingga belimbing lembut & kuah menjadi pekat. Kena masak agak lama supaya masam dari belimbing keluar dan sebati dengan kuah. Setelah semua empuk dan masak.perlahankan api & biar hingga kuah pekat.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak sambal belimbing buluh + serai, mulai dari jenis bahan, lalu pemilihan bahan segar sampai cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan ayam masak sambal belimbing buluh + serai yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini mampu jadi sajian spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan ayam masak sambal belimbing buluh + serai sendiri di rumah. Tetap berbahan sederhana, sajian ini bisa memberi manfaat untuk membantu menjaga kesehatan tubuh kita. Anda bisa membuat Ayam masak sambal belimbing buluh + serai menggunakan 4 jenis bahan dan 5 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang digunakan dalam menyiapkan Ayam masak sambal belimbing buluh + serai:

  1. Ambil Sambal belimbing buluh yang dah siap tumis.
  2. Ambil 4 ketul ayam goreng.
  3. Siapkan Serai yang diketuk/dihiris.
  4. Gunakan Bawang holang di potong kasar.

Jeruk belimbing atau di makan mentah memang tekak tak boleh terima. Sambal Bilis Belimbing Buluh siap dan sedia untuk dinikmati. Bila buntu tak tahu nak masak apa, ambil je goreng dengan ikan bilis pun sedap. Dan dua hari lepas ana buatkan sambal gesek belimbing buluh.

Cara membuat Ayam masak sambal belimbing buluh + serai:

  1. Goreng dulu ayam dengan garam dan kunyit. Goreng separuh masak..
  2. Dah angkat ayam, buang minyak tu dan tinggalkan sedikit sahaja untuk masukkan sambal yang dah siap masak..
  3. Kacau sikit sikit, masukkan serai dan ayam dalam sambal..
  4. Tunggu sampai ayam dah betul masak dan masukkan bawang yang dipotong kasar..
  5. Kacau bagi rasa semua dan dah siap. Sedia untuk dihidang..

Dapat resepi dari internet , mudah sangat nak buat. Jom ana kongsikan semula dengan pembaca, mana tahu nanti ada belimbing buluh boleh try kan. Sambal Belacan Belimbing Buluh, Sedap Hingga Menjilat Jari. Kata orang, sambal belacan merupakan pembuka selera dalam mana-mana hidangan. Bila ada sambal belacan ni, makan nasi bertambah-tambah pun tak sedar.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan ayam masak sambal belimbing buluh + serai yang bisa Anda praktikkan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

Resepi Lain

error: Content is protected !!