Resepi Udang Masak Butter sebenarnya resepi yang sangat mudah untuk disediakan walaubagaimanapun memerlukan sedikit teknik yang betul dan ketelitian  bagi memastikan hasil yang dimasak sama sepert udang masak butter di restoran seafood. Petua untuk mendapatkan rasa udang masak butter yang sedap mestilah menggunakan udang masih segar akan rasa kemanisan udang yang disalut dengan butter dan taburkan dengan floss telur.

Dari segi pemilihan jenis udang ia bergantung kepada selera masing-masing. Jika di restoran seafood biasa mereka menggunakan udang harimau dengan saiz yang sederhana.

Untuk memasak udang butter ada TIGA peringkat, pertama goreng udang yang telah disalut dengan tepung, setelah itu memasak sarang telur dengan menggunakan minyak butter dengan memerlukan teknik dan pengawalan suhu api yang betul semasa memasak dan akhir sekali mencampurkan undang dengan sarang telur.

Ramai yang menggeluh, untuk menggoreng udang dengan butter tidaklah menjadi masalah, cuma masa hendak menyediakan sarang telur ramai yang tidak menjadi.

Disini kami kongsikan teknik membuat resepi butter prawn by Rich_Is_Cooking sebagai rujukan harap ianya dapat membantu.

@richard_is_cooking Tak akan susah lagi jika nak buat BUTTER PRAWN kat rumah,hanya ikut cara Richard sahaja #butterprawn #foodreview #myfoodie #tiktokchef #masakdirumah ♬ I LOVE YOU – Kevin Rater

Kami juga ada menyenaraikan 5 resepi butter prawn yang boleh dicuba dan hara anda menyukainya.

Resepi Udang Masak Butter dengan Egg Floss oleh Cikgu Nana

Bahan-bahan Udang Goreng

  • Udang – 15 ekor
  • Tepung jagung – 7 sudu besar

Bahan-bahan Egg Floss/Sarang Telur

  • Butter – 2 sudu besar
  • Kuning telur – 5 biji
  • Cili api – 5 biji
  • Daun kari – 1 tangkai
  • Cukup rasa – ½ sudu kecil
  • Gula – 1 sudu kecil

Bahan-bahan salutan udang

  • Susu cair – 3 sudu besar
  • Butter – 2 sudu besar
  • Cukup rasa – ½ sudu kecil
  • Gula – 1 sudu kecil

Cara-cara Menyediakan Resepi Udang Masak Butter dengan Egg Floss:

  1. Masukkan 2 cawan minyak masak dan 2 sudu besar butter. Pasti minyak dan butter dalam keadaan suam semasa proses ini. (Gunakan api perlahan)
  2. Tuangkan kuning telur ke dalam pc sedikit demi sedikit (tinggikan tangan yang pegang mangkuk semasa tuang telur) sambil tangan sebelah mengacau tanpa henti menggunakan senduk secara arah lawan jam. (Boleh kuatkan sedikit api)
  3. Setelah telur menjadi berbuih-buih masukkan cili api, daun kari, cukup rasa dan gula. Kacau² lagi sehingga telur menjadi betul-betul garing. Setelah garing angkat dan toskan.
  4. Masukkan semula minyak yang digunakan tadi untuk menggoreng udang yang dah disaluti tepung jagung. Goreng udang sehingga masak, angkat dan toskan.
  5. Keluarkan minyak menggoreng tadi dari kuali. Masukkan 2 sudu besar butter panaskan sehingga cair, masukkan 3 sudu besar susu cair, cukup rasa dan gula (boleh tambah secubit garam jika suka masin) Kacau sebati sehingga sedikit likat kemudian masuk udang goreng tadi dan gaul rata.
  6. Alihkan udang ke dalam pinggang. Taburkan egg floss di atas udang.

Resepi Udang Masak Butter Simple by Kuali Kak Has

resepi udang masak butter by kuali kak has

Bahan-bahan:

  • 10 ekor udang
  • Sedikit lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 4 ulas bawang putih – dicincang
  • 6-8 tangkai cili api – dihiris
  • 5 tangkai daun kari
  • 1/4 cawan susu cair/susu segar
  • 2 sudu besar butter/margerin – untuk menumis
  • Garam secukup rasa

Cara-caranya

  1. Gaul udang yang dah dibasuh bersih bersama sedikit garam dan serbuk lada sulah.
  2. Kemudian goreng dengan sedikit minyak hingga udang berubah warna. Angkat dan toskan.
  3. Untuk kuahnya pula, panaskan butter/margerin dalam kuali dan tumis bawang putih hingga naik bau.
  4. Masukkan pula cili api dan daun kari. Gaul sebati hingga sedikit garing.
  5. Kemudian masukkan susu cair dan masak sekejap. Biarkan mendidih dan perasakan dengan garam (jangan banyak sangat garam sebab butter dah masin dan udang pun dah digaul dengan garam sebelum digoreng).
  6. Akhir sekali masukkan udang yang telah digoreng. Gaul sebati biar bersalut cantik kuah pada udang.

Cara membuat Sarang Telur dengan menggunakan bahan-bahan seperti berikut;

Bahan-bahan:

  • 2 biji kuning telur
  • 1 senduk butter/margerin
  • 1 cawan minyak masak

6 Langkah mudah:

  1. Pukul ringan kuning telur.
  2. Panaskan butter/ margerin bersama minyak masak.
  3. Gunakan penapis untuk dapatkan texture halus.
  4. Bila minyak dalam kuali dah betul betul panas, tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya telur jatuh ke dalam kuali tu halus jer.
  5. Teruskan pusing minyak tu laju laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan.
  6. Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan besi untuk toskan minyaknya.

Kredit – https://www.facebook.com/KualiKakHas/

Resepi Creamy Butter Prawn by Azlan Syazani Adanan

Udang Masak butter prawn

Bahan-Bahan Resepi Udang

  • 15 – 20 ekor udang (saiz sederhana @ besar)
  • Tepung Ayam Goreng Bestari @ tepung jagung

Cara Memasak Udang

  1. Panaskan minyak di dalam kuali.
  2. Lumurkan udang dengan tepung.
  3. Goreng sekejap sahaja dan jangan sampai udang kecut.

Resepi Kuah Creamy dan Bahan-Bahannya

  • 5 ulas bawang putih (cincang halus)
  • 3 tangkai daun kari
  • 5 biji cili padi (dadu-suka pedas boleh tambah)
  • 1 biji kiub ayam
  • 1 sudu teh serbuk kari daging
  • 1 biji bawang Holland (dadu)
  • 150-gram Butter
  • Susu segar @ susu cair (ikut hendak kuah berapa banyak)
  • Bancuhan air tepung [email protected] beras (utk pekatkan kuah)
  • Serbuk Perasa (Sedap Rasa)
  • Garam (Secukup rasa)

Cara-cara untuk menyediakan Kuah Creamy

  1. Masukkan butter ke dalam kuali.
  2. Tumis bawang putih, bawang Holland, cili padi dan daun kari sehingga naik bau.
  3. Masukkan rempah kari dan kiub ayam.
  4. Tumis sehingga naik bau dan masukkan susu, garam dan serbuk perasa.
  5. Masukkan bancuhan air tepung [email protected]
  6. Biarkan kuah memekat sedikit dan masukkan udang yg telah digoreng. Gaul sebati.

Tip: Jika hendak lagi pedas boleh tambah bilangan cili padi

Resepi Telur Sarang

  • Minyak masak
  • [email protected]
  • 3 biji telur kuning
  • Sedikit susu segar @ susu cair
  • Serbuk perasa
  • 4 biji cili padi (dipotong dadu)
  • 2 tangkai daun kari

Cara-cara mengoreng Telur Sarang denga betul

  1. Pukul telur kuning dan letakkan sedikit susu.
  2. Letakkan sedikit serbuk perasa.
  3. Panaskan minyak di dalam kuali beserta butter @ marjerin.
  4. Setelah panas, tuang adunan telur dri jarak yg tinggi supaya sarang lebih halus sambil kacau dengan laju. Nak mudah boleh guna bekas [email protected] jala yg banyak corong.
  5. Kacau dengan laju supaya sarang halus.
  6. Masak sehingga naik buih.
  7. Masukkan daun kari dan cili padi.
  8. Tos dan boleh ditabur di atas udang.

Resepi Udang Masak Butter Bersarang

Bahan-Bahannya

  • 500 gram Udang
  • 5 bji Telur Kuning
  • 3sdb Tepung Jagung
  • 5 biji Cili Padi
  • 3- 4 tangkai Daun Kari
  • 3 sdb Marjerin
  • 3 sdb Krimer Sejat (boleh ganti dengan susu segar)
  • Garam secukupnya
  • 1 sdk Gula

Cara-cara membuatnya Resepi Butter Prawn Bersarang

  1. Pukul kuning telur dan tapiskan.
  2. Cairkan marjerin bersama minyak masak dengan gunakan api kecil.
  3. Tuang telur ke dalam minyak (pastikan minyak suam masa ni) dan senduk dikacau berlawanan arah jam. Kacau berterusan nak tinggikan suhu api. Kacau sehingga berbuih.
  4. Apabila sudah berbuih masukkan cili padi, daun kari, garam dan gula. Bila sudah nampak keemasan, angkat dan toskan minyak dari telur ini. Asingkan.
  5. Seterusnya goreng udang yang dicampur dengan tepung jagung (guna minyak baru yer) sehingga masak. Angkat dan toskan.
  6. Panaskan sedikit marjerin dan masukkan krimer sejat (susu cair), masukkan udang yang digoreng tadi dan gaul sehingga kering. Boleh diangkat dan letak dalam pinggan.
  7. Akhir sekali letak sarang telur yang ditapis tadi di atas udang. Hidangkan.

Resepi Udang Masak Butter Yang Sedap dan Lazat

Udang Masak Butter nestum

Bahan-bahan & Cara Memasak Sarang Telur Udang Goreng Butter

  • 2 biji kuning telur
  • 1 senduk butter/margerin
  • 1 cawan minyak masak
  1. Pukul ringan kuning telur.
  2. Panaskan butter/margerin bersama minyak masak. Sebaiknya gunakan senduk bulat.
  3. Bila minyak dalam kuali sudah betul betul panas, pusing pusingkan minyak dengan senduk tu laju laju membentuk bulatan sehala tanpa henti.
  4. Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuang tinggi sikit supaya telur jatuh ke dalam kuali tu halusss jer.
  5. Teruskan pusing minyak tu laju-laju dan tuang hingga habis. Pusing terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan.
  6. Setelah masak tuangkan ke dalam tapis seperti tapis santan besi untuk toskan minyaknya.
  7. Langkah seterusnya adalah memasak udangnya pula dengan mengikuti langkah dibawah ini.

Bahan-bahan & Langkah Menyediakan Udang

  • 12 ekor udang (ikut pada kesesuaian)
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 3 ulas bawang putih – dicincang
  • 6-8 tangkai cili padi – dihiris
  • 5 tangkai daun kari
  • 1/4 cawan susu cair/susu segar
  • Sedikit butter/margerin untuk menumis
  • Sedikit serbuk lada hitam/putih – jika suka
  • Garam secukup rasa

Mula-mula goreng dulu udang yang digaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak.

Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tidak cantik dan agak keras bila dimakan.

Kemudian angkat dan toskan minyaknya. Keluarkan minyak tu dari kuali.

Panaskan butter/margerin di dalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga garing dan naik bau.

Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar.

Masukkan udang yang telah digoreng tadi, sedikit serbuk lada hitam/putih dan garam secukup rasa.

Jangan bubuh banyak sangat garam sebab butter atau margarine sudah ada garam.

Setelah semua bahan masak dan mesra, bolehlah dimasukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan sarang telur/floss yang kita buat tadi.

Resepi Udang Masak Buttermilk Che Nom

Untuk mencuba resepi Udang Masak Buttermilk by Che Nom boleh nonton yang kami kongsikan ini. Jika mengikuti langkah-langkah yang telah ditunjukkan oleh Che Nom, pasti mendapat hasil udang masak buttermilk yang sangat memuaskan dan sudah pasti sedap.

Bahan-bahan untuk telur bersarang:

  • 2 ulas bawang putih
  • 2 tangkai cili padi
  • sedikit garam
  • ½ sudu kecil serbuk pati ayam
  • 1 sudu kecil gula
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 ½ cawan minyak masak
  • 50g / 3 sudu besar mentega
  • 5 biji telur kuning

Bahan-bahan untuk udang goreng:

  • 7 ekor udang besar
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan minyak masak
  • Sedikit garam