Resep Masak lemak cili padi ayam pencen, Lezat

by rk_admin

Masak lemak cili padi ayam pencen. Bila dia bercerita cara bondanya memasak masak lemak cili padi ayam menyebabkan saya menelan nelan air liur. Dari penceritaan akan teknik memasak, saya boleh bayangkan keenakannya. Saya pulak pantang mendengar cerita resepi dan teknik yang menarik, pasti tidak mahu melepaskan peluang.

Masak lemak cili padi ayam pencen Sama lah macam kita, habis term kerja kena pencen lah. Biasanya dijual ikut kuantiti bukan ikut berat dah. Bila dah namanya pencen, nak masak pun akan ambil masa yang lama untuk daging ayam menjadi empuk.

Sedang mencari ide resep masak lemak cili padi ayam pencen yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal masak lemak cili padi ayam pencen yang enak harusnya sih punya aroma dan cita rasa yang bisa memancing selera kita.

Bila dia bercerita cara bondanya memasak masak lemak cili padi ayam menyebabkan saya menelan nelan air liur. Dari penceritaan akan teknik memasak, saya boleh bayangkan keenakannya. Saya pulak pantang mendengar cerita resepi dan teknik yang menarik, pasti tidak mahu melepaskan peluang.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari masak lemak cili padi ayam pencen, pertama dari jenis bahan, kedua pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan masak lemak cili padi ayam pencen enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan spesial.

Nah, kali ini kita coba, yuk, kreasikan masak lemak cili padi ayam pencen sendiri di rumah. Tetap berbahan yang sederhana, hidangan ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda bisa menyiapkan Masak lemak cili padi ayam pencen menggunakan 10 jenis bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Masak lemak cili padi ayam pencen:

  1. Ambil 1 ekor ayam pencen.
  2. Gunakan 2 batang serai.
  3. Ambil 1 helai daun kunyit.
  4. Gunakan 2 sdt garam.
  5. Ambil 1 sdt serbuk kunyit.
  6. Ambil 1 biji bawang besar.
  7. Siapkan 1 ulas bawang putih.
  8. Sediakan 20 biji cili padi.
  9. Sediakan Asam keping 2.
  10. Sediakan Santan 1 kotak 200ml.

Masak Lemak Cili Api Ayam Salai. Resipi Ayam Masak Lemak Cili Padi Yang Sedap, Pedas & Padu. Masakan lemak cili padi memang sinonim dengan Negeri Sembilan. Mudah sahaja sebenarnya nak masak masak lemak cili padi ala Negeri Sembilan ni.

Langkah-langkah menyiapkan Masak lemak cili padi ayam pencen:

  1. Basuh dan rebus ayam hingga empuk.. 👉Hana menggunakan periuk nasi yang lama untuk merebus…ia tidak akan mengambil masa yang terlalu lama untuk ayam empuk.. 👉Mana yang ada pressure cooker boleh la gunakannya ia lagi cepat..hanya 15 minit..ayam elok lembut.
  2. 👉Kisar/tumbuk bawang,bawang putih,cili(mana yang tak suka pedas..boleh kurangkan cili padi) 👉serai diketuk 👉Satukan ke dalam periuk masukkan sedikit air..renih sebentar.
  3. 👉Masukkan ayam yang telah elok empuk biar mendidih 👉Tambah daun kunyit,serbuk kunyit dan asam keping 👉Masukkan santan..biar menggelegak elok..tambahkan garam…ok tutup api..siap….
  4. Hasilnya….

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api cara Negeri Sembilan yang sangatlah sedap. Che Nom sangat beruntung kerana ada orang yang ikhlas sudi berkongsi resepi yang asli dari Negeri Sembilan ini yang sememangnya langsung tidak menggunakan bawang. Macam tak percaya bila nak masak tak masukkan bawang, tapi hasilnya memang masak lemak yang mantap, ayam tidak berbau hanyir dan pedas semuanya cukup rasa. Contohnya untuk masak lemak cili padi kali ini che mat hiris halus daun kunyitnya untuk mendapatkan rasa yang lebih ampuh. Satu yang che mat suka masak macam ni, kuah nya anda boleh gunakan sebagai pencicah lempeng pekak atau roti, semua boleh.

Gimana nih? Gampang kan? Itulah cara membuat masak lemak cili padi ayam pencen yang bisa Anda lakukan di rumah. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

You may also like