Resep Ayam masak kicap simple Anti Gagal

by rk_admin

Ayam masak kicap simple. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun.

Ayam masak kicap simple Tak tahu nak masak apa hari ni? Kalau ada ayam dalam peti ais tu, apa kata jom masak resepi ayam masak kicap yang paling simple, tapi teramatlah sedap dengan kuahnya yang banjir. Masakan kicap ni walaupun manis, boleh buat versi pedas dengan lebihkan cili padi.

Sedang mencari ide resep ayam masak kicap simple yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau keliru mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak kicap simple yang enak selayaknya punya aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari ayam masak kicap simple, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar hingga cara mengolah dan menghidangkannya. Tidak usah pusing kalau hendak menyiapkan ayam masak kicap simple yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian istimewa.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis yang dapat diterapkan untuk mengolah ayam masak kicap simple yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Ayam masak kicap simple memakai 9 jenis bahan dan 5 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan untuk menyiapkan Ayam masak kicap simple:

  1. Ambil 250 g ayam.
  2. Sediakan 1 biji bwg merah besar.
  3. Siapkan 1 inci halia.
  4. Ambil 2 btg serai.
  5. Sediakan kicap pekat.
  6. Siapkan kicap cair.
  7. Siapkan serbuk rempah masak kicap mak siti.
  8. Gunakan serbuk lada hitam mak siti.
  9. Siapkan serbuk lada putih mak siti.

Resepi ayam masak kicap yang dikongsikan oleh Solehah Johari ni menggunakan bahan yang sangat simple dan ringkas. Kalau biasa saya suka menggunakan kulit kayu manis untuk menambah aroma masak kicap saya. Tengok Nota di bahagian bawah sekali. Memasak ni perlukan kita adjust di sana sini mengikut bahan apa yang ada di dapur kita.

Langkah-langkah menyiapkan Ayam masak kicap simple:

  1. Tumiskan serai halia dan bawang merah sampai layu.
  2. Kemudian masukkan bancuhan serbuk rempah kicap mak siti.
  3. Masukkan ayam (saya perapkan sedikit dgn serbuk rempah masak kicap+lada putih+lada hitam).gaul sebati.masukkan air sedikit…
  4. Masukkan kicap pekat kemudian kicap cairโ€ฆtaburkan serbuk lada putih dan lada hitam..(tambah air sekiranya kurang air..)biar reneh sebentar.
  5. Masukkan tomato dan reneh sekejap..bila ayam dh masak tutup api dan taburkan dgn daun bawang sekiranya ada..saya xda..hihi selamat mencuba. Ayam masak kicap simple

Cuma apa yang perlu diperhatikan ialah ayam mesti dimasak lama dengan api perlahan supaya rasa ayam sebati dengan sos kicap kita. Cara Buat Ayam Masak Kicap Berkuah Sedap Rinkas. Sebenarnya ada banyak versi nak masak kicap nih. Tapi untuk orang Johor macam Dya, mama selalu masak kicap jenis simple je. Tapi, berlainan pulak situasi lepas kahwin.

Terima kasih telah menggunakan resep yang tim kami tampilkan di sini. Harapan kami, olahan Ayam masak kicap simple yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang menarik untuk keluarga/teman ataupun menjadi ide untuk berbisnis kuliner. Selamat mencoba!

You may also like