Tuesday, October 19, 2021

Cara Gampang Membuat Ayam Masak Kicap Daun Kari Anti Gagal

Mesti Cuba!

Ayam Masak Kicap Daun Kari. Malahan apa yang didengar sejak kecil pun, saya boleh mengulangi dailognya. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, bawang putih, halia, daun kari dan cili kisar hingga harum dan cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Kalau agak tak sempat pergi kedai guna bahan yang ada kat rumah pun dah ok.

Ayam Masak Kicap Daun Kari Masukan pes kari dan five spice powder. Tumis seketika, masukkan ayam dan kicap pekat. Masukkan sedikit air (ikut suka, kalau nak kuah banyak, lebihkan air.

Lagi mencari inspirasi resep ayam masak kicap daun kari yang unik? Cara menyiapkannya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ayam masak kicap daun kari yang enak selayaknya mempunyai aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Ada beberapa hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak kicap daun kari, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tak perlu pusing kalau ingin menyiapkan ayam masak kicap daun kari enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat jadi suguhan istimewa.

Malahan apa yang didengar sejak kecil pun, saya boleh mengulangi dailognya. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali, tumis kayu manis, bunga lawang, bawang putih, halia, daun kari dan cili kisar hingga harum dan cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Kalau agak tak sempat pergi kedai guna bahan yang ada kat rumah pun dah ok.

Nah, kali ini kita coba, yuk, siapkan ayam masak kicap daun kari sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, sajian ini dapat memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat menyiapkan Ayam Masak Kicap Daun Kari menggunakan 18 bahan dan 2 langkah pembuatan. Berikut ini cara dalam membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan dalam pembuatan Ayam Masak Kicap Daun Kari:

  1. Ambil 1/2 ekor ayam saiz besar (dipotong).
  2. Sediakan 1 sudu kecil garam.
  3. Ambil 1 sudu kecil serbuk kunyit.
  4. Siapkan 1 labu bawang merah bombay (dihiris nipis).
  5. Gunakan 3 ulas bawang putih (dihiris nipis).
  6. Sediakan 1 1/2 inci halia (dihiris spt btg mancis).
  7. Ambil 5 biji cili kering (dipotong serong).
  8. Ambil 1 batang kulit kayu manis.
  9. Ambil 1 biji bunga lawang.
  10. Gunakan 3 biji bunga cengkih.
  11. Gunakan 5 sudu besar sos cili.
  12. Sediakan 2 sudu besar sos tiram.
  13. Gunakan 5 sudu besar kicap masin.
  14. Gunakan 1 sudu besar gula.
  15. Sediakan 1/2 cawan air.
  16. Gunakan 1 senduk minyak masak.
  17. Ambil 1/4 biji limau nipis/2 sudu besar jus asam jawa.
  18. Sediakan 7 biji cili padi.

RESEPI AYAM MASAK KICAP PEDAS DAUN KARI. RESEPI AYAM MASAK KICAP PEDAS DAUN KARI. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau. Masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak.

Cara menyiapkan Ayam Masak Kicap Daun Kari:

  1. Ayam dipotong, dibersihkan dan digaul dengan garam dan serbuk kunyit. Perap 10-15 minit. Panaskan minyak dan goreng separuh masak. Ketepikan. Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih, halia, bunga cengkih, bunga lawang, kulit kayu manis, daun kari dan cili kering hingga naik bau.. Ayam Masak Kicap Daun Kari
  2. Masukkan sos cili, sos tiram, kicap masin, gula dan air kacau rata. Masukkan ayam tadi dan gaul sebati, akhir sekali masukkan jus limau/jus asam jawa dan cili padi. Kacau rata dan tutupkan api. Sedia dihidangkan..

Tambah gula garam serbuk perasa dan kicap. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun. Bila kita gunakan daun kari sebagai salah satu bahan, dah boleh bayangkan dah bau wangi masakan kita tu kan.

Bagaimana? Gampang kan? Itulah cara membuat ayam masak kicap daun kari yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

Resepi Lain

error: Content is protected !!