Cara Gampang Menyiapkan Ayam Masak Thai, Enak

by rk_admin

Ayam Masak Thai. Seorang yang sangat saya adore kerana penampilan beliau yang sangat berketerampilan sejak dari puluhan tahun dahulu. Resipi Ayam Masak Thai Super Sedap! Jika dah jemu dengan menu Ayam Pedas, Ayam Halia, Ayam Sambal, Ayam Kicap dan sebagainya, apa kata hari ni cuba menu Ayam Masak Thai ni pula.

Ayam Masak Thai Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai โ€ฆditambah pulak dengan perahan jus limau nipis sebagai pelengkap rasa. Resepi ayam masak Thai viral memang sedap ditambah dengan rasa pedas ala-ala Thai. Aumm sungguh menggiurkan dengan hanya sebut nama menu jer.

Anda sedang mencari inspirasi resep ayam masak thai yang unik? Cara membuatnya memang tidak susah dan tidak juga mudah. Kalau salah mengolah maka hasilnya tidak akan memuaskan dan justru cenderung tidak enak. Padahal ayam masak thai yang enak harusnya sih punya aroma dan rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak thai, mulai dari jenis bahan, kemudian pemilihan bahan segar, sampai cara mengolah dan menyajikannya. Tidak usah pusing jika ingin menyiapkan ayam masak thai yang enak di rumah, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini dapat menjadi sajian istimewa.

Seorang yang sangat saya adore kerana penampilan beliau yang sangat berketerampilan sejak dari puluhan tahun dahulu. Resipi Ayam Masak Thai Super Sedap! Jika dah jemu dengan menu Ayam Pedas, Ayam Halia, Ayam Sambal, Ayam Kicap dan sebagainya, apa kata hari ni cuba menu Ayam Masak Thai ni pula.

Nah, kali ini kita coba, yuk, ciptakan ayam masak thai sendiri di rumah. Tetap dengan bahan yang sederhana, hidangan ini bisa memberi manfaat dalam membantu menjaga kesehatan tubuhmu sekeluarga. Anda dapat membuat Ayam Masak Thai menggunakan 15 jenis bahan dan 5 tahap pembuatan. Berikut ini cara untuk menyiapkan hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam pembuatan Ayam Masak Thai:

  1. Gunakan Separuh ayam.
  2. Sediakan Serbuk kunyit.
  3. Gunakan Serbuk perasa.
  4. Ambil 4-5 batang Cili padi.
  5. Sediakan 5 biji bawang merah.
  6. Ambil 3 ulas bawang putih.
  7. Sediakan 3 batang serai.
  8. Sediakan Sedikit kunyit hidup.
  9. Siapkan Air.
  10. Sediakan Sos tiram.
  11. Sediakan Sos tomato.
  12. Sediakan Daun limau purut (jika ada).
  13. Sediakan Gula.
  14. Siapkan Garam.
  15. Siapkan Bawang holland (perhiasan).

Kalau ada kat depan mata tak tahu la. Goreng tak perlu lama dan garing. RESEPI AYAM MASAK PHAT PHET ALA THAI. Apa yang menarik masakan Thai ni ialah, ada aroma wangi yang datangnya dari tumisan bawang putih, halia dan serai.

Cara menyiapkan Ayam Masak Thai:

  1. Ayam dicuci bersih. Digoreng dengan serbuk kunyit dan serbuk perasa. Angkat letak tepi..
  2. Tumbuk cili padi, bawang merah, bawang putih dan sedikit je kunyit hidup. Serai pula diketuk.
  3. Tumis segala bahan yang diketuk dan ditumbuk. Dah naik bau, masuk sedikit air.
  4. Kacau sehingga menggelegak, masuk sos tiram, sos tomato, kemudian masuk ayam dan limau purut..
  5. Terakhir, perasakan dengan garam dan gula. Letak bawang holland sbg hiasan. Siap!.

Selepas tu, ada pula daun limau purut yang menaikkan lagi aroma masakan. Selain tu, antara lain yang wajib ada ialah sos ikan. Bagi anda pencinta masakan Thai, wajib ada sos ikan ni di dapur. Katanya ayam tiram Thai ni memang sedap walaupun sangat mudah nak buat. Ia juga cukup special dan boleh dibuat sama ada untuk berbuka puasa mahupun bersahur atau untuk majlis-majlis keramaian.

Bagaimana? Mudah bukan? Itulah cara menyiapkan ayam masak thai yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

You may also like