Tuesday, October 19, 2021

Langkah Mudah untuk Menyiapkan Ayam masak kicap simple Anti Gagal

Mesti Cuba!

Ayam masak kicap simple. Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun.

Ayam masak kicap simple Tak tahu nak masak apa hari ni? Kalau ada ayam dalam peti ais tu, apa kata jom masak resepi ayam masak kicap yang paling simple, tapi teramatlah sedap dengan kuahnya yang banjir. Masakan kicap ni walaupun manis, boleh buat versi pedas dengan lebihkan cili padi.

Anda sedang mencari ide resep ayam masak kicap simple yang unik? Cara menyiapkannya memang susah-susah gampang. Jika keliru mengolah maka hasilnya akan hambar dan bahkan tidak sedap. Padahal ayam masak kicap simple yang enak selayaknya mempunyai aroma dan cita rasa yang mampu memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak mempengaruhi kualitas rasa dari ayam masak kicap simple, pertama dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan ayam masak kicap simple enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa menjadi sajian istimewa.

Lagi yang saya tengok ialah ayam masak kicap yang sangat simple, sesuai untuk hidangan anak anak kecil yang tidak boleh mengambil makanan pedas. Jadi hari ini, saya memasak ayam masak kicap seperti Fasha Sanda. Masak kicap kosong kerana tidak diletakkan cili kisar atau serai atau kulit kayu manis pun.

Di bawah ini ada beberapa tips dan trik praktis dalam mengolah ayam masak kicap simple yang siap dikreasikan. Anda bisa membuat Ayam masak kicap simple memakai 13 jenis bahan dan 3 langkah pembuatan. Berikut ini cara untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang diperlukan untuk pembuatan Ayam masak kicap simple:

  1. Ambil Ayam.
  2. Gunakan Serbuk Kunyit.
  3. Ambil Garam.
  4. Gunakan Minyak.
  5. Gunakan biji bawang merah kecil*.
  6. Ambil bawang putih*.
  7. Siapkan inci halia*.
  8. Sediakan biji bawang holland.
  9. Gunakan sb kicap manis pedas mahsuri**.
  10. Ambil sb kicap pekat**.
  11. Ambil sb cili boh**.
  12. Gunakan sb sos tiram**.
  13. Ambil air.

Resepi ayam masak kicap yang dikongsikan oleh Solehah Johari ni menggunakan bahan yang sangat simple dan ringkas. Cara Buat Ayam Masak Kicap Berkuah Sedap Rinkas. Sebenarnya ada banyak versi nak masak kicap nih. Tapi untuk orang Johor macam Dya, mama selalu masak kicap jenis simple je.

Cara membuat Ayam masak kicap simple:

  1. Perap ayam bersama kunyit dan garam sekejap. Kemudian goreng. Ketepikan..
  2. Tumbuk separa lumat bahan yang bertanda (*) dan tumiskan dengan sedikit minyak. Kemudian masukkan semua bahan yang bertanda (**) dan tumis sehingga pecah minyak..
  3. Kemudian masukkan air dan renehkan sekejap. Masukkan ayam dan bawang holland. Renehkan sekejap supaya ayam serap kuah kicap. Shiapppppp 🥰.

Tapi, berlainan pulak situasi lepas kahwin. Keluarga mertua punya cara masak tu agak berbeza. Ada beberapa rempah diorang akan masukkan. Kalau biasa saya suka menggunakan kulit kayu manis untuk menambah aroma masak kicap saya. Tengok Nota di bahagian bawah sekali.

Gimana nih? Mudah bukan? Itulah cara membuat ayam masak kicap simple yang bisa Anda praktikkan di rumah. Selamat mencoba!

Resepi Lain

error: Content is protected !!